B2B-opinion


SPECIALISTER INOM B2B-RESEARCH

B2B-opinion drivs av MarketDirection.

Image description

Senaste nytt

"Netflix tar inte över, och inte heller mediabyråerna"

 

Nedan följer en sammanfattning av resultatet från en undersökning som vi genomförde under april och maj månad i B2B-opinion. 
 

dagensmediaa.png


"Svenska TV-bolag har chans mot Netflix"
Vi inledde undersökningen med en fråga om hajpade Netflix och huruvida de svenska TV-bolagen kan tänkas ha en chans i konkurrensen framöver. Och det är många, 70% av respondenterna som tror på de svenska bolagen. I motiveringarna är det framförallt det direktsända och lokala utbudet som lyfts fram som anledningar till att TV-bolagen kommer att klara sig i konkurrensen.

 

dagensmediab.png


"Mediabyråerna har stark makt"

När det gäller mediebyråernas position går meningarna starkt isär, något som både diagrammet ovan visar och de många fritextsvar som kom in. Alltifrån ”alldeles för stor makt” till alldeles ”för liten makt” kom in som synpunkter.
 


dagensmediac.png


"LinkedIn överlever längst"  

När det gäller tilltron till olika sociala mediers chanser att överleva är det få som tror på Twitter men många på LinkedIn. LinkedIns tydliga och nischade inriktning på affärslivet är det som lyfts fram bland fritextsvaren som tyngsta anledning till varför så många tror på LinkedIn.
 


dagensmediad.png


"Näringslivet har inte för stor plats i Almedalen"  
Som avslutning ställde vi en fråga om Almedals-veckan där svarsmönstret är splittrat. Att näringslivet har sin självklara plats i Almedalen tycks de flesta vara överens om men 24% tycker att det gått lite för långt och menar att Almedalen har förlorat sin kraft som politisk arena i takt med att näringsliv och organisationer kraftigt ökat sin närvaro.



Om undersökningen: 
Undersökningen genomfördes under april och maj månad och besvarades av knappt 1 300 respondenter.

DÄRFÖR SKA DU GÅ MED


Bildbeskrivning

Utöver möjligheten att göra din röst hörd i branschen, får du som medlem i B2B-opinion:

  • Feedback och resultatrapporter från undersökningar du deltar i, och som är relevanta i din yrkesroll.
     
  • Förmåner som inbjudningar
    till events.
     
  • Prenumerationserbjudanden med mera, alltid på dina villkor.

Du svarar självklart endast på de undersökningar du vill besvara, och kan när som helst gå ur panelen, om du skulle vilja det. 

 

Bakom B2B-opinion står Talentum och MarketDirection. 


Talentum är landets ledande mediehus inom områdena teknik, ekonomi, finans, marknadsföring, juridik, arbetsrätt och HR riktat till beslutsfattare och ledningsgrupper.


MarketDirection etablerar och driver paneler och lojalitetsprogram åt företag som vill driva affärsutveckling och förändring med ett tydligt kundperspektiv.


Klicka här för att gå med!